Een ultramodern, hoogwaardig complex waar reizen, wonen, werken en winkelen samenkomen. In opdracht van Gemeente Breda, NS en ProRail realiseerde Hurks (samen met consortiumpartner Ballast Nedam) een totale metamorfose voor de stationsomgeving van Breda. Binnen een beperkt tijdbestek werd een stad binnen een stad gebouwd.
Hurks was medeverantwoordelijk voor alle constructieve, bouwkundige, installatietechnische en infrastructurele werkzaamheden, inclusief de uitvoeringscoördinatie over derden.
Het bestaande station werd zo goed als volledig afgebroken, waarna het nieuwe stapsgewijs kon worden opgebouwd. De noord- en zuidkant van het station zijn met elkaar verbonden door een ruime ondergrondse passage met winkels en horeca. De fietsenstalling biedt plaats aan 4000 fietsen en op het dak kunnen 700 auto’s parkeren. Verder realiseerde Hurks in en bij het stationsgebouw 147 appartementen, en kantoren voor onder meer de Belastingdienst.
De nieuwe terminal is toegerust op de groeiende reizigersstroom naar Schiphol, België en Frankrijk. Op de 6 sporen en 3 perrons van Breda Centraal stoppen 16 treinen per uur, waaronder 4 HSL-shuttles. Het nieuwe busperron biedt plaats aan 20 bussen. De terminal, berekend op 57.000 treinreizigers en 38.000 busreizigers per dag, integreert reizen, wonen, werken en winkelen.
Hurks was medeverantwoordelijk voor alle constructieve, bouwkundige, installatietechnische en infrastructurele werkzaamheden, inclusief de uitvoeringscoördinatie over derden. Betrokken bouwdisciplines: Hurks bouw & vastgoedontwikkeling (Eindhoven en ’s-Hertogenbosch), Hurks geveltechniek en Hurks prefabbeton. In 2015 werd het complex opgeleverd aan ProRail. Het ontwerp is van architectenbureau Koen van Velsen (Hilversum), de realisatie beslaat bijna 115.000 m2.