Groeseind ging om een mega-operatie: het grootste herstructureringsproject in de geschiedenis van de stad. In de periode 2008-2015 werden maar liefst 497 huurwoningen gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Hurks ontwikkelde in Groeseind voor eigen rekening 177 woningen. Ongeveer de helft daarvan leverden we als huurwoning aan Tiwos.
Sociale huurwoningen
Hurks’ bijdrage bestond voornamelijk uit grondgebonden hoek- en tussenwoningen. Daarnaast is een appartementengebouw met 10 sociale huurwoningen gerealiseerd. Het centraal gelegen Groeseind ligt ingeklemd tussen de Hoefstraat, de Groeseindstraat en de Houtstraat, op fietsafstand van het station en het centrum. Niet alleen voelen bewoners van jong tot oud, van gezinnen tot alleenstaanden zich hier thuis; hele families streken er ondertussen neer.
Vruchtbare bodem
Bovendien lijkt de wijk gebouwd op vruchtbare bodem. Vanaf het moment dat de eerste nieuwe bewoners hun opgeleverde woningen betrokken, was er sprake van een heuse babyboom. Was de reputatie van de voormalige volksbuurt niet al te best; de mix die Groeseind vandaag de dag biedt, ontketende een stormloop van belangstellenden. Allemaal hadden ze interesse in een koop- of huurwoning in Groeseind. Crisis? De koopwoningen gingen grif van de hand en ook de huurwoningen, zowel in de sociale als in de vrije sector, waren in een mum van tijd vergeven.
Er zijn wel verklaringen voor die populariteit. Al lijkt het er vooral op dat de Tilburgers Groeseind domweg in hun armen hebben gesloten. Allereerst omdat de wijk opvallend ruime huizen bieden van een hoog ambitieniveau. Zeker voor sociale woningbouwbegrippen. Wellicht ook heeft de warme, feloranje baksteen waarin de wijk werd opgetrokken ermee te maken.
Speelplekken in het Sint Pieterspark
Het nabij gelegen Sint Pieterspark met zijn speelplekken, de scholen en het ruime winkelaanbod zijn ongetwijfeld een grote plus. Net als het feit dat aanstaande bewoners veel zeggenschap kregen in de opzet van de wijk. Sommige van hen werden zelfs regelrechte ambassadeurs ten opzichte van de rest van de stad en deden er veel aan om ‘hun’ wijk te promoten. Een doel waarbij voor het eerst social media werden ingezet, met uitstekend resultaat.
Groeseind sprak zich voort via facebook
Groeseind sprak zichzelf razendsnel voort via de website en facebook. Op die manier bleef iedereen van de laatste stand van zaken op de hoogte en leerden toekomstige bewoners elkaar alvast kennen. Bouwborden werden uitgerust met een QR-code. Zo konden passanten met hun mobiele telefoon zien hoe Groeseind er op die locatie straks uit zou zien. Resultaat: Groeseind is nu al een hechte woonwijk met een gevarieerde bevolkingsopbouw van betrokken mensen. Een familiaire buurt die het goede van een volkswijk behield en waar je niet meer weg wilt als je er eenmaal woont. Dat hoeft ook niet. Van appartement, tot eengezinswoning tot seniorenbungalow: in Groeseind woon je gemakkelijk een leven lang.