De Zweeds-Zwitserse technologieleider ABB maakt er geen gewoonte van: het plegen van nieuwbouw. Maar in dit geval kon het niet anders. De eisen die het bedrijf stelde aan de nieuwe behuizing – gebouwd op groei – waren wel erg specifiek. Het gaat dan ook om een hightech, duurzaam hoofdkantoor én onderzoeksafdeling voor laadsystemen voor elektrische voertuigen tot het formaat van een stadsbus. Aan Hurks de taak het te bouwen.
Het hoofdkantoor en de onderzoeksafdeling van de Product Group EV Infrastructure oogt fris, licht en ruim. En fonkelnieuw. Het oogt nog wat kaaltjes, maar daar wordt aan gewerkt. ABB heeft september jl. zijn intrek in genomen in de duurzame huisvesting aan de Heertjeslaan op het zuidelijk deel van de TU Delft Campus in Delft. Uiteindelijk zal het gebouw rond de 90 werknemers huisvesten, maar het wordt voornamelijk gebruikt voor onderzoek naar en ontwikkeling van laadsystemen voor elektrische voertuigen. In het pand zijn onder meer simulatoren en klimaatruimtes waarin de laadpalen onder alle weersomstandigheden kunnen worden getest.
Prototypes
“Oorspronkelijk was deze afdeling gevestigd in Rijswijk. De markt voor elektrisch rijden groeit echter dermate explosief dat onze product group uit zijn jasje groeide. Bovendien voldeed de huisvesting niet aan onze specifieke eisen en behoeften”, vertelt Dennis Brouwer. In Nederland is hij verantwoordelijk voor alles wat met ‘EV charging’ te maken heeft. “Dit nieuwe gebouw is uitgerust met de laatste technologische ABB-snufjes. En er kan een complete stadsbus naar binnen rijden voor tests met laadsystemen. Of vrachtauto’s en andere elektrische ‘heavy vehicles’, maar ook elektrische personenauto’s. Alles wordt hier getest. Ook prototypes en nieuwe modellen die nog niet getoond mogen worden, van alle automerken. Dat moet natuurlijk volledig afgeschermd gebeuren. Dat lukt hier prima achter die grote roldeuren.”
Innovatieve geboorteplek
Dat het ABB-gebouw nu op de TU Delft campus staat lag voor de hand. Niet alleen is het dichtbij de oude huisvesting in Rijswijk, wat in verband met de reistijden van de medewerkers prettig is, maar het is indirect ook hun innovatieve ‘geboorteplek’. Dennis: “Een van de eerste snellaadpalen van het land werd ontwikkeld door Epyon. Een startup die werd opgericht door voormalige studenten van de TU Delft, waaraan ikzelf ook heb meegewerkt. Dit bedrijf werd in 2011 overgenomen door ABB. In feite keren we dus terug naar de bakermat. Dat is vooral interessant, omdat we zo dicht in de buurt van talent zitten en kunnen samenwerken met de universiteit. Bovendien is het gewoon een gunstige locatie. Dicht bij de snelweg, in de buurt van de luchthavens Schiphol en Rotterdam The Hague Airport en met goede OV-verbindingen.”
Fastned-snellaadstations
Ondertussen verkoopt ABB snelladers in meer dan 77 landen. Als een van de weinige aanbieders voeren ze van de kleinste opladers tot de grootste stadsladers in hun assortiment. Nederlandse elektrische en hybride rijdende automobilisten vinden ze bijvoorbeeld op hun weg bij de Fastned-snellaadstations langs de snelweg. Maar het gaat al lang niet meer alleen om personenauto’s. Ook elektrische bussen en vrachtauto’s komen eraan, en de laadsystemen daarvoor worden hier in Delft dus volop getest.
Design & Build
Hoe kwam Hurks eigenlijk op ABB’s pad? Gerard de Leeuw, Real Estate & Facility Management: “Onze adviseur in vastgoed, Jurriaan Gerritz droeg Hurks aan als bouwpartij. Hurks kreeg de Design & Build opdracht één op één en is sinds oktober 2017 bij de ontwerpwerkzaamheden betrokken. Hurks heeft hier op de campus natuurlijk meer gebouwd, zoals de Faculteit TNW – die hier tegenover staat – en Pulse. Deze opgave ging om een Research en Development-gebouw van ca. 4.000 m2 dat turnkey moest worden opgeleverd naar een ontwerp van EGM.”
Trillingvrij
Dennis: “Omdat de woningnood hoog was, hadden we geen tijd te verliezen. In juli 2018 startten de grondwerkzaamheden en na de bouwvak begon het boren van de palen. Dat moest trillingvrij gebeuren in verband met omliggende gebouwen met zeer gevoelige labs en testruimtes. We hadden regelmatig overleg met onze ‘buren’. Die vroegen op een gegeven moment wanneer de bouw eigenlijk begon. Toen waren we al druk bezig 155 palen van 22 meter in de grond te boren. Het casco werd in prefab uitgevoerd en in slechts 30 dagen volledig opgebouwd. Dus heel veel overlast van de bouwwerkzaamheden hebben ze niet gehad.”
Open sfeer
Volgens Gerard is het gebouw 18 juli 2019 opgeleverd conform opdracht en binnen de planning. “Tot op de dag nauwkeurig. De samenwerking met projectleider Joost Simmer, werkvoorbereider Donald Lindeman en uitvoerder Ad van den Tillaart was goed. De communicatie verliep prima. Er werd in een open sfeer gediscussieerd, waar het proces en het eindresultaat alleen maar beter van werden.” Dennis: “Als het straks helemaal is ingericht, moet dit gebouw een echte showcase zijn. We willen al onze EV-producten en diensten tonen en laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van E-mobility. En dat in een slim, state-of-the-art gebouw, waarmee we als innovatief bedrijf voor de dag kunnen komen. Een mooi uithangbord op het gebied van duurzaamheid. Het gebouw is aangesloten op de warmtekrachtcentrale van de TU Delft, het hele dak ligt vol met zonnepanelen, het is goed geïsoleerd… ‘We practice what we preach’.”
Officiële opening
Een gebouw van dat kaliber verdient een waardige officiële opening… Dennis: “Op dit moment zijn we nog volop aan het inrichten en de puntjes op de i aan het zetten. We zijn nog niet klaar. Maar ABB denkt over een groot, internationaal klantenevent ergens in het voorjaar van 2020. Tegen de tijd dat het zover is, horen jullie er vast meer over.”