18.10.2018 – In aanwezigheid van een afvaardiging van Technologiebedrijf ABB, de TU Delft en de gemeente Delft werd op 2 oktober jl. stil gestaan bij de officiële start bouw op de bouwplaats van ABB. Een hightech, duurzaam pand waarvoor Hurks bouw & vastgoedontwikkeling het ontwerp uitwerkte en waarvan we ook de realisatie verzorgen.
Hightech duurzaam pand
Technologiebedrijf ABB vestigt zich in Delft op de TU Delft Campus. Het Zweeds-Zwitserse elektronicaconcern bouwt een hightech, duurzaam pand aan de Heertjeslaan waarin het hoofdkantoor en onderzoeksafdeling van de Product Group EV Charging Infrastructure worden gevestigd.
Design & Build
Hurks kreeg van opdrachtgever ABB de Design & Build opdracht en is sinds oktober 2017 bij de ontwerpwerkzaamheden betrokken. De opgave gaat om een Research en Development-gebouw van ca. 4.000 m2 dat we turnkey opleveren. De nieuwbouw verrijst op het zuidelijk deel van de TU Delft Campus in Delft en bestemd voor onderzoeks- en testactiviteiten voor de ontwikkeling van oplaadtechnologie voor elektrische auto’s en bussen.
Paalfunderingen
Eind augustus 2018 is Hurks gestart met het aanbrengen van de paalfunderingen. Vanaf begin november zal het prefab betonnen skelet worden opgebouwd, gevolgd door de houtskeletbouw gevels met kozijnen begin 2019.
Definitief Ontwerp
EGM Architecten kreeg van ABB de opdracht voor het maken van het VO en heeft vervolgens in opdracht van Hurks samen met Arcadis en DGMR meegewerkt aan de totstandkoming van het Definitief Ontwerp (DO), ten behoeve van aanvraag van de omgevingsvergunning. Vanaf de gunning tot en met september 2018 werd het DO waarop de omgevingsvergunning is aangevraagd door Hurks volledig in 3D verder uitgewerkt. Dat gebeurde in samenwerking met de betrokken adviseurs en in nauwe samenspraak met de verschillende onderaannemers en leveranciers.
De afdeling van ABB die zich bezighoudt met de ontwikkeling en verkoop van laadsystemen voor elektrische voertuigen is nu nog gevestigd in Rijswijk. Vanwege de groeiende markt voor elektrisch rijden wordt dat gebouw te klein. Er is gekozen voor nieuwbouw, omdat het pand aan een aantal specifieke eisen moet voldoen. Zo moet bijvoorbeeld een complete stadsbus naar binnen kunnen rijden voor tests met het laadsysteem.
Onderzoek en ontwikkeling
Het nieuwe gebouw zal rond de 90 werknemers van ABB huisvesten. Het pand wordt voornamelijk gebruikt voor onderzoek en ontwikkeling van laadsystemen voor elektrische voertuigen. In het gebouw komen onder meer simulatoren en klimaatruimtes waarin de laadpalen onder alle weersomstandigheden kunnen worden getest. De geplande oplevering is eind juni 2019.